Genel Bilgiler

Dil eğitiminde iyi uygulama, sınıf ortamında hedef dilin öğrenimi, öğretimi ve değerlendirilme sürecinde karşılaşılan bir soruna çözüm sunan ve ilgili çözüm uygulandıktan sonra nesnel olarak ölçülebilir bir değişim yaratan, bilimsel zemine dayanan, etik ve katılımcılığı önemseyen özgün çalışmalar olarak tanımlanabilir.

Dil eğitimi alanında, öğretmenler tarafından iyi uygulamaların sistematik bir şekilde ortaya konmasına yardımcı olan bilimsel araştırma yöntemlerinden biri eylem araştırmasıdır (Lewin, 1946). Burns (1999, 2010) tarafından tarif edildiği şekliyle öğretmenlerin kendi sınıf ortamlarında hem araştırmacı hem de katılımcı olduğu bu yöntem, temelde dört aşamadan oluşur. Bu aşamalar, (1) planlama, (2) uygulama, (3) gözlemleme ve (4) yansıma ya da değerlendirmedir. Planlama aşamasında, araştırmaya ilişkin problem tanımlanır, araştırma soruları belirlenir ve bu sorular doğrultusunda problemin çözümüne yönelik planlama (veri toplamak için kullanılacak olan araçların hazırlanması gibi) yapılır. Uygulama aşamasında, bir önceki aşamada yapılan planlar hayata geçirilir ve uygulamanın öğrenciler üzerindeki etkisini incelemek amacıyla veriler toplanır. Düzenli sınıf etkinlikleriyle birleştirilebilen veri toplama sürecinde, nitel ve nicel olmak üzere farklı veri toplama araçlarından faydalanılabilir. Nitel veri toplama araçlarına, sınıf içi gözlemler, öğretmenlerin aldığı notlar ve öğrencilerle yapılan görüşmeler örnek olarak verilebilir. Nicel veri toplama araçları ise anketler, kazanım testleri ve kontrol listeleri ile örneklendirilebilir. Gözlemleme aşamasında, bir önceki aşamada elde edilen veriler analiz edilerek uygulamanın araştırmayı motive eden sorunu çözmede ne derece etkili olduğu ya da öğrencilerde ne tür bir etki oluşturduğu saptanır. Bu aşamada, nitel ve nicel veri analiz yöntemleri kullanılabilir. Yansıma ya da değerlendirme olarak adlandırılan aşamada ise veri analizinden elde edilen sonuçlar yorumlanır ve uygulama ile istenilen sonuca ulaşılıp ulaşılmadığı değerlendirilir. Buna ek olarak, farklı bağlamlarda ya da sınıf ortamlarında benzer problemlerle karşılaşan öğretmenlere çözüm önerilerinde bulunulabilir (Burns, 1999; 2010). Eylem araştırması, öğretmenlere sınıf içinde karşılaştıkları problemlere bilimsel bir bakış açısı ile çözümler bulmalarına yardımcı olarak mesleki gelişimlerine katkıda bulunur (Burns, 2009). Bu yöntem ile ilgili daha detaylı bilgiye ve örnek araştırmalara şu kaynaklardan erişilebilir: Alkan ve Bümen (2020), Biçer ve Alan (2017), Dikilitaş ve Griffiths (2017) ve Kırkgöz ve Yaşar (2020).

  • T.C. Millî Eğitim Bakanlığına bağlı resmî kurumlarda ve özel öğretim kurumlarında  görev yapan öğretmenler
  • T.C. Millî Eğitim Bakanlığına bağlı yurt dışında görev yapan öğretmenler
  • Türkiye Maarif Vakfına bağlı öğretmenler
  • Yükseköğretim kurumlarında görev yapan akademisyenler
Başvurular ve başvuru ile ilgili tüm kriterler 03-14 Mart 2025 tarihlerinde https://dilegitimindeiyiuygulamalar.meb.gov.tr web sitesi üzerinden yapılacaktır. Son başvuru tarihi olan 14 Mart 2025’te saat 23.59’da başvuru sistemi otomatik olarak kapanacaktır. Bu tarih ve saatten sonra yapılan başvurular kabul edilmeyecektir. Başvurular ile ilgili yaşanacak teknik sorunlar için ttk_egitimarastirmalari@meb.gov.tr adresi üzerinden iletişime geçilmesi gerekmektedir.
  • Tek ya da çok yazarlı bildirilerde başvuru sahipleri sadece bir bildiri başvurusunda bulunabilir.
  • Çok yazarlı bildiriler için başvuru birinci yazar tarafından yapılacaktır. Sunuma hak kazanılması durumunda ise sunum, başvuruda bulunan bildiri sahibi tarafından gerçekleştirilecektir.
  • Konferans değerlendirme kurulunda yer alan kişilerin başvurusu kabul edilmeyecektir.
  • Daha önce farklı bir kongre, sempozyum, konferans veya benzeri bilimsel etkinlikte bildirisi yayımlanmış başvuru sahipleri aynı bildiri ile başvuru yapamazlar.
  • Başvurular belirlenen bilimsel ölçütlere göre alan uzmanları tarafından değerlendirilecektir.
  • Bildiri özetleri, verilen şablon doğrultusunda hazırlanmalıdır. Bildiriler genişletilmiş özet formatında hazırlanmalı; giriş, çalışmanın amacı, yöntemi, sonuç ve öneriler, kaynakça şeklinde düzenlenerek gönderilmelidir. Bildiri özeti kaynakça hariç en az 500, en fazla 1000 kelimeden oluşmalıdır.
  • Başvurusu kabul edilen bildirilerin 2500 kelimeden oluşan tam metinlerinin belirlenen tarihe kadar gönderilmesi istenecektir. Bununla ilgili  duyurular https://dilegitimindeiyiuygulamalar.meb.gov.tr adresinden daha sonra paylaşılacaktır.
  • Başvurusu kabul edilen bildiriler 15 dakikalık sözlü sunumlar ile eş zamanlı oturumlarda ilgili bildiri sahipleri tarafından konferansta sunulacaktır.
  • Konferansta sunum yapan bildiri sahiplerine katılım sertifikası verilecektir. Çok yazarlı bildirilerdeki diğer yazarlara ise dijital kabul belgesi gönderilecektir. Sunum dili Türkçe olacaktır.
  • Konferansta sunumu yapılan iyi uygulamalar daha sonra derlenerek kitap hâline getirilecektir.

Millî Kültür ve Değerler Edinimi Eylem Araştırması

  •  Başvuru özeti EK’te verilen şablona uygun şekilde hazırlanmalıdır.
  • Öğrencilere ait bilgi ve görsellerin kullanıldığı tüm uygulamalar için okul ve veli izni alınmış olmalıdır. Bu konudaki tüm sorumluluk başvuru sahibine aittir.
  • Başvurusu yapılan uygulama, benzer koşullardaki farklı öğretim ortamlarına kolaylıkla uyarlanabilir nitelikte olmalıdır.
  • Başvurusu yapılan uygulama, ilgili hedef kitle ve paydaşların etkin katılımını içermelidir.
  • Başvuru bilimsel yöntemlere ve etik kurallara uygun hazırlanmalıdır.
  • Başvuruda herhangi bir sınıfa, dile, etnik kökene, inanca ya da cinsiyete yönelik ayrımcılığa yer verilmemelidir.
  • Başvuruda herhangi bir kişiye, kuruma, şirkete veya ürüne yönelik reklam yapılmamalıdır.
  • Millî Eğitim Bakanlığına bağlı her türlü teşkilatta (merkez teşkilat, taşra teşkilatı ve yurt dışı teşkilatı) öğrenci, öğretmen, yönetici, personel gibi paydaşlarla yapılacak ulusal ve uluslararası araştırma uygulamalarına ilişkin işlemler Araştırma Uygulama İzinleri Genelgesi (2024/41) kapsamında yürütülmektedir. Bu kapsamda yapılacak araştırmalar için Araştırma Uygulama İzinleri Başvuru ve Değerlendirme Modülü üzerinden uygulama izni başvurusu yapılmalı ve onaylanan başvurular için modül tarafından üretilen Araştırma Uygulama İzin Belgesi alınmalıdır. Söz konusu modüle https://arastirmaizinleri.meb.gov.tr adresinden erişilmektedir.

Konferans web sitesi üzerinden son başvuru tarihine kadar yapılan başvurular iki aşamalı bir değerlendirme sürecine tabi tutulacaktır.
Birinci aşama ön değerlendirme niteliğinde olup başvurular aşağıda verilen kriterlere göre değerlendirilecektir.
Ön Uygunluk Değerlendirme Kriterleri Puan
Başvuru özetinin verilen şablona uygun şekilde yazılmış olması 25
Başvurunun bilimsel etik kurallara uygun hazırlanmış olması 25
Başvurularda herhangi bir sınıfa, dile, etnik kökene, inanca ya da cinsiyete yönelik herhangi bir ayrımcılığa yer verilmemiş olması 25
Başvurularda herhangi bir kişiye, kuruma, şirkete veya ürüne yönelik reklam yapılmamış olması 25
Toplam 100

Ön uygunluk kontrolünden geçen uygulama başvuruları en az iki alan uzmanı tarafından aşağıda verilen kriterlere göre hakemlik sistemi ile değerlendirilecektir.

Yapılan iki aşamalı değerlendirmenin sonuçları 11 Nisan 2025’te başvuru sahiplerine bildirilecektir.


Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı Eğitim Araştırmaları Daire Başkanlığı Serhat Mah. 1290. Sokak No:8/B 06374 Yenimahalle/Ankara 0(312)41344 15/ 4406- 4407   ttk_egitimarastirmalari@meb.gov.tr